lees verder >>
Aan het woord: Beeldend kunstenaar Astrid Rubie
Vragen gesteld door Gonnette Smits
1. Waarom ben je beeldend kunstenaar?
Creëren is van jongs af aan onderdeel van mijn leven. Het is een taal die een uitweg zoekt. Op een gegeven moment heb ik mijn werk als verpleegkundige in het ziekenhuis afgebouwd naast het runnen van mijn gezin. Ik ben o.a. de Bachelor Fine Art opleiding gaan volgen aan de Hoge School voor de Kunsten te Utrecht. Ik heb een onderzoekende blik. Ontdekken en oplossingen bedenken om tot de essentie van het beeld te komen. Expliciete keuzes en intuïtie ontmoeten elkaar in het speelveld en versmelten tot een beeld met een eigen zeggingskracht.
INHOUT: Ik werk gefascineerd aan schilderijen met hout als drager van het schilderij. De tijd heeft een beeld achter gelaten in dit duurzame materiaal. Het door het leven getekende beeld van de houten drager laat ik deels zichtbaar in combinatie met onbegrensde en oneindige kleurstudies. Hierdoor ontstaat een wisselwerking tussen het ruwe hout en het door mij toegevoegde geschilderde beeld.
Gaandeweg is er een reeks schilderijen ontstaan in uiteenlopende maten. Zowel mini als monumentale meer-luik schilderijen.
2. Wanneer vind je een eigen kunstwerk geslaagd?
Als ik het over mijn categorie geslaagd heb, dan gaat dat intuïtief. De weg ernaar toe gaat in fases. Het is een wisselwerking tussen mij en wat het beeld nog oproept om toe te voegen. Op een gegeven moment bemerk ik dat mijn werk af is.
Mijn werk komt niet tot zijn doel als het alleen in mijn atelier blijft. De context waar het komt vind ik ook erg belangrijk. Op een gegeven moment gaat het werk naar een tentoonstelling en / of nieuwe eigenaar. Het is een extra dimensie voor mijn werk als het op getoonde locatie optimaal tot zijn recht komt.
De beschouwer mag zijn eigen interpretatie beleven bij mijn werk.
3. Wat is het laatste kunstwerk dat je gezien hebt, dat jou heeft geïnspireerd en waarom?
De hedendaagse tentoonstelling van Giuseppe Penone in Museum Voorlinden ( begin 2023) vond ik inspirerend. Met zijn werk ervaar ik verwantschap. Een zintuiglijke beleving van de onlosmakelijke band tussen mens en natuur.
Tentoonstellingen bezoeken zijn tevens een poging om grip te krijgen tot welke context mijn werk zich verhoudt. De historische overzichtstentoonstelling (2023) van Johannes Vermeer in het Rijksmuseum was een prachtige kans om zijn schilderijen uit internationale musea op 1 locatie in Nederland in het echt waar te nemen. Van te voren had ik me verdiept in (nieuwe) inzichten van kenners op het gebied van techniek, opbouw, gelaagdheid, toepassing licht, kleurgebruik, perspectief, focus, stofuitdrukking, toets, veroudering (300 jaar), tijdsgeest, maat en thema’s etc. Dat maakte het waarnemen, ontdekken en beleven extra inspirerend.
'Uitgelicht' zijn estafette interviews; collega's van Ateliers Draaiweg 51, stellen elkaar drie vragen.